Emma Forsgren: ”Så här har vi alltid gjort”-mentaliteten..



I House Of Service nya trendspaning frågar vi Emma Forsgren på Doings kring råd om framtidens arbetsplats. Läs nedan om hennes syn på saken.


Om jag säger framtidens arbetsplats, vad kommer du att tänka på då?

För mig är ju arbetsplatsen inte bara det fysiska utan framförallt det kulturella, organisatoriska och digitala. Framtidens arbetsplats är självklart digital, flexibel och betydligt mer anpassad till individers behov än idag. Och organisatoriskt kommer vi förhoppningsvis att se mindre överdriven kontroll och byråkrati – komplexiteten i arbetet och samhället ökar så fort att vi måste vara organiserade för att kunna vara på tå och förändra oss snabbt för att överleva och för att bibehålla engagemanget i konkurrensen om medarbetarna.


Var ligger största förändringen mot idag i framtidens arbetsplatser? Teknologi? Design? Människa? Behov?

Mer tillit, frihet och eget ansvar! Framtidens arbete kommer att vara mer diversifierat, precis som samhället. Vi behöver mer anpassning till individerna i verksamheter framåt, än att individerna ska anpassa sig till verksamheten som det har sett ut tidigare. Det gör också att vi behöver bli bättre på att jobba med mångfald och inkludering, för att vara framgångsrika, både ur attraktionssynpunkt men också för att lyckas med vår verksamhet. Och självklart kommer vi att jobba mer agilt, allt annat blir för trögrörligt.


Vi kommer att se mindre hierarkiskt, traditionellt ledarskap och silos. Och istället mer självstyrande team och samarbete, där avdelningsgränserna suddas ut och teamet anpassas till uppgiften. All teknologisk utveckling privat har fått oss att kunna ställa helt andra (men naturliga!) krav på arbetsplatsen. För att kunna locka till sig de medarbetare man önskar, måste man ha koll på medarbetarupplevelsen ur alla aspekter! Det går åt rätt håll, men det är fortfarande inte ovanligt att man behöver lämna in blanketter eller logga in i krångliga system via 367 knapptryckningar för att t.ex. begära semester.. När man kan boka en resa, videoprata med släktingarna på andra sidan jorden, handla med aktier, betala räkningar och handla mat på bussen på väg till jobbet… Snacka om engagemangs- och tidstapp. Precis som den här pandemin har hjälpt oss att ta ett jättekliv när det kommer till att jobba digitalt, har den också påverkat våra krav på att kunna jobba på de tider och platser som passar oss. Jag är helt övertygad om att den trenden kommer att bestå. Det sätter i sin tur förstås krav på oss som arbetsgivare att kunna erbjuda den teknik som behövs och är mobil, de strukturer för möten och samarbete som fungerar för just vår verksamhet och individerna i den!


Tillsammans med urbaniseringen kommer de här trenderna på sikt att leda till att vi jobbar i princip dygnet runt i vissa verksamheter. Både för att vi samarbetar med människor på andra sidan jorden, men också för att vi har olika behov och dygnsrytm, inte vill trängas i rusningstrafik osv. I längden kommer vi antagligen att se en förändrad stadsbild, när det går lika bra att arbeta från alla platser i landet, eller för all del världen. Tänk vilken bostad man kan få i en mindre ort på landsbygden för samma peng och med lika bra digital arbetsplats som en 2:a i city! Och återigen vill jag slå ett slag för medarbetarupplevelsen! För när kontoret inte är en konkurrensfaktor på samma sätt längre blir det ännu viktigare att kunna erbjuda attraktiva och utvecklande arbetsuppgifter, kultur, struktur, ledarskap, tillit, frihet under ansvar osv. För att medarbetaren inte ska välja att jobba för någon annan från sitt köksbord.. Däremot tror jag självklart att kontoret kommer att finnas kvar! Men det behöver kanske inte riktigt samma kapacitet på sikt. Jag tror att vi kommer att använda det mindre ofta men mer ordentligt. För att ses tillsammans, bygga kulturen, samarbeta osv.


Vill du lyfta fram någon eller några som ligger i framkant?

Jag vet att Microsoft för längesedan (när man hade kontoret på den något osexiga adressen i Akalla) uttryckte att kontoret ska vara en plats dit man VILL komma. Inte måste komma. Det är en fin utgångspunkt tycker jag och det finns många med liknande approach. Många techbolag som länge jobbat agilt i åtminstone delar av organisationen har bättre förutsättningar att få resten av organisationen med på det tåget, vilket kommer att göra dem konkurrenskraftiga framåt. Dessutom har de länge fått kämpa med att attrahera svårhittad arbetskraft har kommit ganska långt när det gäller alltifrån schyssta kontor som man VILL vara på (och då menar jag inte bara pingisbord och sackosäckar..), med flexibla förmåner, digitala lösningar osv. Sen finns det många bolag med fina exempel där t.ex. HR tagit armkrok med IT och kommunikation, därför att man inser att för att få saker att verkligen hända behöver vi samarbeta och sudda ut avdelningsgränserna! Och tänka helhet och värdeskapande och inte ”det där är väl IT:s/HR:s/*Valfri avdelnings* jäkla ansvar”. Det känns hoppfullt tycker jag 😊 Sen har vi ju Twitter och alla som gått i deras fotspår med att erbjuda alla som vill att jobba hemifrån så länge de vill. Den trenden blir intressant att följa tycker jag.


Vem/vilka ligger i riskzonen när arbetsplatsen förändras?

De som tror att de kan köra på som de brukar! ”Så här har vi alltid gjort”-mentaliteten. De kommer att få det kämpigt både med sin verksamhet men också med att attrahera arbetskraft. Traditionella verksamheter som inte har skapat förutsättningar både rent teknologiskt men också organisatoriskt, för att kunna samarbeta heldigitalt eller jobba hemifrån vid behov. Det är ju som bekant inte bara tekniken, utan människorna som använder dem också som behöver förändras.. Där har många en bra bit kvar. Och de som haft längst kvar har förhoppningsvis lärt sig en och annan läxa i vår, men haft en onödigt lång uppförsbacke.


Hur ser du på teknikutvecklingen? Vilka krav har man i framtiden?

Det ska bara funka! Det är fortfarande inte ovanligt att det strular. Tänk vilka kostnader det medför när hela bolag inte kan jobba ordentligt på några timmar. Bring-Your-Own-Device är också en trend som jag tror kommer mer och mer framöver. Individualiseringstrenden återigen.


Några tips till framtidens ledare/chefer?

Våga testa! Våga göra fel och våga släppa på kontrollen! Öva på tillit och på att skapa bästa möjliga förutsättningar för ditt team att lyckas. Lyssna på medarbetarna! Vad behöver de? Vad uppskattar de? Vad kan vi lära av varandra? Om man som medarbetare känner att man har frihet att påverka sin arbetstid, sina arbetsuppgifter osv. ökar engagemanget och därmed också resultatet avsevärt! Win-Win 😊

House Of Service

Levererar modern drift med digital infrastruktur för smarta kontor under konceptet Framtidens Facility Management. Vill du komma i kontakt med oss så finns vi på 010-410 34 00 eller info@houseofservice.se